«Сорок вісім кроків»
Тамара Васильєва
Кременчук – 2013
Хто вже тільки не розмірковував про особливості жіночої поезії. Тепер,
коли я прочитав збірку віршів Тамари Васильєвої «Сорок вісім кроків»,
настала і моя черга повправлятися на цю тему.
У чоловіків і жінок різне світовідчуття і світобачення. В жінки
різноманітніший світ емоційних тонкощів. Жіноча поезія, як правило,
ніжна, мелодійна, чуттєва. Хоча тематично вона про одне – найголовніше –
про очікування зустрічі з любов’ю і щасливим майбутнім.
Не виняток і перша книжечка Тамари Васильєвої. Справді, про любов,
кохання і пов’язане з ним жіноче щастя в книжці чимало написано. Одні
тільки назви поезій говорять самі за себе:
«Фонтан любові»(82)*, «Вино любові»(89), «Сила любові»(76), «Любов чи
самотність»(93), «А вітер мене любив»(94), «Березневе кохання»(118),
«Твоє кохання»(88), «Щастя»(88), «Щастя мить»(115), «Привези мені
щастя»(74),
Та й що в цьому дивного – адже жінка більш чутлива до духовного світу,
тому в жіночій поезії більше добра і ніжності, тепла і страждань.
«Хотілося щастя, хотілось любові,
Хотілось…хотілося просто життя…» (68)
Можливо, тому, що Тамара Васильєва стала писати не в юному віці, а
зрілість потребує більш стриманого способу передачі почуттів, в її
віршах кохання не перетворюється на запеклу війну статей з усіма її
перемогами, поразками і примиреннями. Її простір не обмежується
простором спальні. В них немає шокуюче екстравагантних еротичних
фантазій про плоть, шал і бажання. Емоційний спектр лірики має не надто
контрастний розмах коливань від почуттєвого піку, близького до
навіженості, аж до повної депресії.
Єдина «постільна сцена» в книжці така:
«Чому тепла ковдра схолола…
Де ділось її тепло?
Так боляче…правда гола.
Скажіть, а тепло було?»(71)
– так стримано і глибоко.
Кожен вірш у Тамари Васильєвої про любов. Це і ніжна зворушлива любов
до матері – «Прости мене, мамо»(51), «Мамина хустка»(53);
і любов до рідного краю – «Рідному краю»(50), «Кременчуцький наш
край»(49);
любов до рідного села, з яким пов’язані світлі спогади дитинства –
«Моє село»(39), «Там зростали»(48), «Моє дитинство»(45);
любов до розмаїття навколишнього світу, до природи – «Музика
природи»(16), «Пробудження»(14), «Я на межі між осінню й зимою»(26);
любов до мистецтва, музики, танцю – «Дяка Маестро»(32), «Я не знаю,
про що написать мені вірш"(30).
В книжечці «Сорок вісім кроків» ви не знайдете пафосу і закликів, ви
відпочинете від гострої аналітичності та безпощадності в переоцінці
духовних цінностей. Поетеса уникла як і стеpвозно-істеричної, так і
поблажливо-материнської інтонації. Поетеса не займається штучним
прикрашанням віршів незвичайними образами, маловживаними словами. Дуже
симпатичними є і декілька малюнків Віктора Курила, вони добре вписуються
в загальний настрій збірки. А настрій цей можна визначити так –
жіночність – це джерело вічних людських цінностей, а роль жінки –
поєдання кохання з вічністю життя.
І на завершення вірш про це Віктора Оха:
Тендітна, чутлива беззахисна жінка
дарує кохання і вірності миті.
Насправді, вона наче з каменю стінка
і справжня опора в мінливому світі !
==========================
*– в дужках номер сторінки в збірці «Сорок вісім кроків»
Євмен Бардаков
12.07.13
Хочу окремо подякувати Віктору тут, на "Натхненні", цей матеріал розміщений на Клубі поезії, де Віктор є активним учасником. Мені було дуже цікаво дізнатись думку людини, яка зі мною на межі віртуального знайомства. І не просто пересічного читача, а людини з багатогранними талантами. Звичайно, мені хотілося ще й критики, щирої критики, тих зауважень, яких я ще не знаю, до яких тягнуся. Але Віктор відповів так: "Я в своїй критиці зумисне не відшукую недоліки, не повчаю, як треба писати, не ставлю оцінок, не визначаю рейтингів. На будь-якого мистецького авторитета чи "гіганта думки" я міг би написати пародію, знайти слабкі місця чи паралелі з написаним до нього. Будь-кого можна поставити в тупик простим і тупим питанням:"От написав ти... Ну, і що!?" Мудрі слова і я за них Вам дуже вдячна! Повірте - хто хоче, той вчиться, хто хоче, той допоможе, навіть щирою і теплою порадою, відчуттям, а не зверхнім критиканством. Адже люди торкаються в слові душами і це найголовніше.
Дякую за Ваші, пані Тамаро, хороші вірші і за добрі слова щодо моєї невеличкої рецензії. Ще раз висловлю свою думку, що критику негативну легше написати ніж критику позитивну. Критика може бути дружньою або недоброзичливою. Критика може бути глибокою, грунтовною і, навпаки, поверхневою. Звичайно, критика може бути ще й фахово-науково-літературознавчою в стилі тих статей, що в шкільних підручниках. Але ніхто їх не читає бо вони нудні. В людині, як і в її творах треба бачити хороше, достойне. Змінити характер (свій чи свого твору) після чиїхось зауважень і побажань ще нікому не вдавалось.
[url=http://dom2.tv/smotret-online/] Нарешті сьогодні зустрілась із львівським художником Віктором Курилом, чиї малюнки я використала у своїй збірочці.Надзвичайно цікава і багатогранна в творчості і поглядах людина.
Тамаро, вітаю! Це дуже важливо для митця - отримати фахову рецензію, ще й надрукувати її. Скажи, будь ласка, де вона вперше була надрукована? За зустріч з паном Курилом - щиро рада, і думаю, що ви тепер будете й надалі співпрацювати. Нехай він тепер реально на твої твори робить ілюстрації, дуже цікаво подивитися на асоціації художника, коли він по-своєму прочитує вірші! Вітаю і його, Віктора Курила, з творчою удачею, бо отримав змогу опублікувати свої роботи. "Сорок вісім кроків" душевної краси!..
Спасибі, Ларисо! Віктор опублікував її на Клубі Поезії. За співпрацю з Віктором Курило я ще конкретно не думала, можливо, ти наводиш мене на деякі думки...)))
Я не майстер втішати, та коли ти його відкрив, було дуже цікаво. Сам не ходжу на поетичні сайти, "Анумо..." давно забув. Вийшла збірка власної поезії, та вона стоїть запакована. Це тільки для себе.... Дуже люблю живе спілкування але збиратися з поетами поки зась. тож таке...